Z CYKLU BEZPIECZNY INTERNET:
Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to inaczej przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Cyberprzemoc może dotknąć wszystkich użytkowników Internetu, bez względu na wiek czy poziom umiejętności posługiwania się komputerem. Sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie że są anonimowi, co pobudza i zachęca ich do działania.
Akty cyberprzemocy mogą wyglądać
niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. Chociaż z
perspektywy osoby dorosłej przynajmniej część działań tego typu jest co
najwyżej irytująca, dla dziecka mogą być one osobistą tragedią. Wrzucony
do sieci film dokumentujący np. niezdarne zachowanie dziecka, opatrzony
komentarzami nieznajomych osób, eskalacja złośliwości wobec prób
obrony, obawa, że wszyscy znajomi dziecka już film widzieli, nieudane
próby usunięcia go z sieci, świadomość, że film jest oglądany przez
kolejne osoby – wszystko to może rodzić u dziecka negatywne emocje,
głęboką frustrację, poczucie bezradności, a w skrajnych przypadkach
prowadzić nawet do prób samobójczych.
Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Dziecko w takiej sytuacji żyje w nieustannym poczuciu zagrożenia – obawia się następnych ataków lub reakcji kolejnych osób, które są świadkami jego upokorzenia. Często również czuje się osamotnione.
Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Dziecko w takiej sytuacji żyje w nieustannym poczuciu zagrożenia – obawia się następnych ataków lub reakcji kolejnych osób, które są świadkami jego upokorzenia. Często również czuje się osamotnione.
Jak postępować?
W przypadku, kiedy dziecko padnie ofiarą
cyberprzemocy, ważne jest udzielenie mu wsparcia psychologicznego, a
równocześnie – zadbanie np. o zablokowanie ośmieszających publikacji lub
krzywdzących materiałów (w tym celu należy skontaktować się z
administratorem serwisu, w którym zostały opublikowane). Wcześniej
jednak należy zabezpieczyć dowody – mogą to być, w zależności od
sytuacji: zrzuty ekranu, SMS-y z pogróżkami, zapis rozmów z
komunikatorów internetowych lub czatowych, obraźliwe maile. Mogą one
pomóc w zidentyfikowaniu sprawcy. Jeśli doszło do przestępstwa, należy o
sprawie poinformować policję. Podobnie należy postąpić, jeśli sprawca
pozostaje nieznany, policja może uzyskać dostęp do billingów
telefonicznych lub logów z serwera administratora serwisu pozwalające na
zidentyfikowanie go. Wsparcie psychologiczne w przypadkach
cyberprzemocy i porad dotyczących rozwiązywania problemów z nią
związanych można znaleźć również u konsultantów bezpłatnych telefonów
zaufania dla dzieci i młodzieży 116111 (www.116111.pl) oraz 800100100 (www.800100100.pl) dla rodziców i nauczycieli.
Należy pamiętać, że cyberprzemoc to nie tylko ofiary, ale również sprawcy, którymi bardzo często są właśnie młodzi internauci. Niezwykle ważna jest więc świadomość możliwych konsekwencji - również prawnych - takich działań oraz podkreślanie wagi poszanowania nie tylko własnej, ale i cudzej prywatności.
Należy pamiętać, że cyberprzemoc to nie tylko ofiary, ale również sprawcy, którymi bardzo często są właśnie młodzi internauci. Niezwykle ważna jest więc świadomość możliwych konsekwencji - również prawnych - takich działań oraz podkreślanie wagi poszanowania nie tylko własnej, ale i cudzej prywatności.
Źródło: www.saferinternet.pl/pl/cyberprzemoc
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz