niedziela, 10 kwietnia 2016

Magiczna Noc z Andersenem 2016!

W weekend, 1-2 kwietnia w naszej bibliotece odbyła się magiczna Noc z Andersenem! I nie, nie, nie, to nie był prima aprilisowy żart! Choć, niektórzy czytelnicy, przecierali oczy ze zdumienia, widząc dzieci wchodzące do biblioteki z poduszkami, śpiworami, kocami i ulubionymi pluszakami!

A to nie prima aprilis! To nadeszła kolejna Noc z Andersenem! Najlepsi czytelnicy, którzy przeczytali mnóstwo książek, którzy znają nas i każdy zakamarek Oddziału Dziecięcego, zostali zaproszeni do wspólnej zabawy.

Jak co roku, rozpoczęliśmy od wzajemnego poznania się. Każdy uczestnik się przedstawił, a pozostali zgadywali co dana osoba lubi najbardziej. Później opowiedzieliśmy sobie o Andersenie, w końcu to na jego cześć co roku śpimy w bibliotece! Kiedy już się lepiej poznaliśmy, wyruszyliśmy żeby zwiedzić każdy zakamarek biblioteki. Zobaczyliśmy wszystkie miejsca których na co dzień czytelnicy nie widzą. Po zwiedzaniu zabraliśmy się za pracę twórczą! Jak co roku, sadzimy drzewko upamiętniające tą szczególną noc. Ale drzewko potrzebuje nazwy! Po burzy mózgów i gorącym głosowaniu drzewko otrzymało imię  - Karzeł! Kiedy drzewko miało już imię, nadszedł czas na jego zasadzenie. W ogródku za biblioteką wykopaliśmy dziurę i Karzeł trafił do ziemi! Życzymy mu aby urósł jak największy!

Korzystając z okazji że jesteśmy ciepło ubrani, Pani Kasia zabrała nas na mały spacer.... I szliśmy, i szliśmy i szliśmy... Hmm.... Ale dokąd idziemy? A to niespodzianka! Pani Kasia chciała nas zmylić, zrobiła nam psikusa! Ale w końcu zaprowadziła nas co celu naszej wyprawy. Do komisariatu policji! Byliśmy podekscytowani i baaaardzo ciekawi co tam zobaczymy! Okazało się że dowiedzieliśmy się mnóstwa ciekawych rzeczy! Mieliśmy okazję przebrać się w ubranie ochronne policjanta, ochraniacze, kask, kamizelki kuloodporne, tarcza, oj, było to bardzo ciężkie! Dowiedzieliśmy się gdzie i jak zgłaszać przykre wydarzenia. Sprawdziliśmy też jak to jest być zamkniętym za kratkami... Oj, lepiej żebyśmy nic nie przeskrobali! Odbiliśmy także swoje odciski palców a także dowiedzieliśmy się jak działa lustro weneckie. Nie mogło oczywiście również zabraknąć radiowozu policyjnego! Na koniec otrzymaliśmy od panów policjantów odblaski. Z życzeniami bezpieczeństwa na drodze!

Po wizycie w komisariacie byliśmy tak baaaardzo głodni że zjedlibyśmy konia z kopytami! Na szczęście kiedy wróciliśmy do biblioteki czekała na nas gorąca pizza! Zniknęła z talerzy w mgnieniu oka! Po kolacji odwiedziły nas panie z "Lubiankowa". Dzięki nim mogliśmy wyczarować piękne magnesy na lodówkę dla mamy i taty. Rano, rodzicom bardzo podobały się te prace.

Po warsztatach plastycznych, na paluszkach, czmychnęliśmy na Plac Jana Pawła II żeby zrobić tam psikusa! W końcu to był prima aprilis! Nadmuchaliśmy balony, namalowaliśmy na nich śmieszne postacie i przywiązaliśmy je do drzewa! Oj, rano na osoby które mieszkają przy placu czekała niespodzianka! Korzystając z okazji pobawiliśmy się także z chustą Klanzy.

Kiedy wróciliśmy do biblioteki, czekała na nas owocowa uczta! Najedzeni, zabraliśmy nasze latarki i w ciemnościach udaliśmy się na poszukiwanie skarbów! Nie było to łatwe, ponieważ aby dotrzeć do skarbu musieliśmy najpierw podążać za wskazówkami. Ale i z tym poradziliśmy sobie świetnie i w mrokach piwnicy znaleźliśmy skarb - pluszaki!

Uff... po tych wszystkich emocjach, zabawach, przygodach i psikusach, nadszedł czas na sen! Wygodnie się rozłożyliśmy, zabraliśmy miękkie koce i pluszaki. Wyczerpani, po kolei zasypialiśmy! ;)

Kiedy nastał ranek, w ekspresowym tempie się spakowaliśmy i byliśmy gotowi na pożegnanie i rozdanie dyplomów! Z klejącymi oczami przyjmowaliśmy gratulacje i dziękowaliśmy za upominki. Nie zabrakło również wspólnego zdjęcia! A później, pozostało nam tylko zjeść pyszne śniadanko. Kiedy rodzice przyszli nas odebrać, z wypiekami i emocjami opowiadaliśmy co się działo w czasie nocy. Rodzicom bardzo się również spodobały nasze prezenty dla nich! :)

Pani Kasia, pani Sara i pani Ewa z uśmiechami nas żegnały, życząc nam dobrej nocy! Hi, hi, a raczej chyba dnia, choć pewnie każdy spędził go w łóżku, śniąc o nocnych przygodach które nas spotkały w czasie.....

Magicznej Nocy z Andersenem 2016 w Bibliotece!!!

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z Nocy z Andersenem!
-------> Fotorelacja z Nocy z Andersenem

czwartek, 7 kwietnia 2016

Hura! Hura! Hura! Wygrałyśmy konkurs!

Pamiętacie jak pisałyśmy relację z konkursowych zajęć z klasą III pt. 
"Skąd się wzięły małpy w Internecie"?

Te internetowe małpy przyniosły nam szczęście! 

Nasze zajęcia zostały wybrane jako najciekawsze i najlepsze ze 100 z całej Polski! 

Bardzo, bardzo się cieszymy! 
I mamy uśmiechy od ucha do ucha, 
o własnie takie! :) :) :) :)

A jeżeli nie widzieliście jeszcze relacji i filmu z zajęć, zapraszamy na tą stronę -------->

piątek, 11 marca 2016

Skąd się wzięły małpy w Internecie?

Jakiś czas temu gościłyśmy uczniów klasy III b ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Czechowicach-Dziedzicach. Zajęcia te były wyjątkowe... W końcu niecodziennie szuka się małp w Internecie! :)

"Skąd się wzięły małpy w Internecie" to tytuł książki Artura Janickiego, ale także tytuł konkursu w którym Oddział Dziecięcy bierze udział.

W czasie spotkania dzieci dowiedziały się mnóstwa ciekawych informacji na temat Internetu.

Co to jest Internet? 
             Jak zbudowana jest sieć komputerowa? 
                             Co to jest adres strony internetowej? 
                                                              Jak działają rutery? 
                                                                       Co to jest tajemniczy kod ASCII? 

Uff... to tylko niektóre z pytań na które znaleźliśmy odpowiedzi! Zajęcia były intensywne, pełne zabawy i wypełnione po brzegi śmiechem! :)

A jak już znaleźliśmy te internetowe małpki... 
Zamieniliśmy je w stworki-potworki! :) 

Zresztą, co tu dużo pisać! Zobaczcie sami! 

Zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej z zajęć! :)





Konkurs zorganizowany został przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Wydawnictwo Widnokrąg.


czwartek, 18 lutego 2016

Dziecko w sieci

W poszukiwaniu przygody

Ferie – mimo braku śniegu – trwają w najlepsze. W poszukiwaniu przygody – wielu z Was odwiedza bibliotekę. Do tej pory odbyły się zajęcia plastyczne „Kartka dla Ciebie” oraz turniej gier planszowych. Jak zwykle nie brakuje dobrej zabawy, uśmiechu i niespodzianek. Sami zobaczcie...








piątek, 12 lutego 2016

Co zagraża dziecku w Internecie?

Dla wielu rodziców dziecko siedzące w domu przed monitorem komputera to gwarancja jego bezpieczeństwa. Nic bardziej mylnego, bo chociaż w tej sytuacji trudno o guza czy podrapane kolana, dziecko może paść ofiarą cyberprzemocy ze strony rówieśników, natknąć się na niewłaściwe i niebezpieczne dla jego psychiki treści internetowe, stać się ofiarą internetowego przestępcy lub po prostu wpaść w uzależnienie, które odbije się na jego zdrowiu i relacjach społecznych.
Rodzice często nie są  jednak świadomi, jakie zagrożenia czyhają na ich dzieci, spędzające coraz więcej czasu przed monitorem komputera. Według badań „EU Kids Online” (2010 r., grupa badana: 23420 dzieci w wieku 9-16 lat korzystających z Internetu), 92 proc. dzieci (w skali Europy) korzysta z Internetu przynajmniej raz na tydzień, 57 proc. - zagląda do sieci prawie codziennie.
Z kolei:
  • 41 proc. rodziców, których dzieci miały w sieci kontakt ze zdjęciami lub filmami prezentującymi nagich ludzi lub ludzi uprawiających seks, jest przekonana, że ich dzieci nie widziały tego;
  • 56 proc. rodziców, których dzieci otrzymały wiadomości zawierające treści seksualne, sądzi, że ich dzieci takich wiadomości nie otrzymywały;
  • 61 proc. rodziców, których dzieci spotkały się osobiście z kimś poznanym w Internecie, jest przekonanych, że do takiego spotkania nie doszło.
Chcemy przekonać rodziców, by spotkaniu swojego dziecka z wirtualnym światem poświęcili dostatecznie dużo uwagi. By zadbali o bezpieczeństwo swojego dziecka i nauczyli je dbać o siebie. Ich zaangażowania i opieki nie zastąpi ani oprogramowanie filtrujące, ani program antywirusowy. Pokazanie dziecku wartościowej strony Internetu i wpojenie mu umiejętności konstruktywnego korzystania z niego, nauczenie odróżniania wartościowych informacji od bzdur lub informacyjnego szumu, może zaoszczędzić małemu internaucie wielu przykrości, kontaktu z obraźliwymi wiadomościami lub frustracji wynikającej z działania internetowych trolli. Co jednak ważniejsze – może ograniczyć prawdopodobieństwo, że dziecko stanie się ofiarą całkiem realnych i poważnych zagrożeń: kontaktu z pedofilami, internetowych przestępstw lub kradzieży danych osobowych.
Dla wielu rodziców naturalną reakcją na wieść o niebezpieczeństwach z jakimi miało kontakt ich dziecko albo w wyniku obawy przed jego uzależnieniem, jest całkowite odcięcie go od komputera. Chcemy przekonać rodziców, że to rozwiązanie wyłącznie na krótką metę – pozbawione dostępu do Internetu w domu, dziecko znajdzie go w szkole lub u swoich znajomych. Lepiej więc nauczyć dziecko właściwego, konstruktywnego podejścia do Internetu, by mogło wykorzystać jego pozytywny potencjał.

Źródło: http://fdn.pl/potencjalne-zagrozenia-dziecka-w-internecie

środa, 10 lutego 2016

Uwaga cyberprzemoc!

Z CYKLU BEZPIECZNY INTERNET: 

Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to inaczej przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Cyberprzemoc może dotknąć wszystkich użytkowników Internetu, bez względu na wiek czy poziom umiejętności posługiwania się komputerem. Sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie że są anonimowi, co pobudza i zachęca ich do działania.
Akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. Chociaż z perspektywy osoby dorosłej przynajmniej część działań tego typu jest co najwyżej irytująca, dla dziecka mogą być one osobistą tragedią. Wrzucony do sieci film dokumentujący np. niezdarne zachowanie dziecka, opatrzony komentarzami nieznajomych osób, eskalacja złośliwości wobec prób obrony, obawa, że wszyscy znajomi dziecka już film widzieli, nieudane próby usunięcia go z sieci, świadomość, że film jest oglądany przez kolejne osoby – wszystko to może rodzić u dziecka negatywne emocje, głęboką frustrację, poczucie bezradności, a w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do prób samobójczych.

Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Dziecko w takiej sytuacji żyje w nieustannym poczuciu zagrożenia – obawia się następnych ataków lub reakcji kolejnych osób, które są świadkami jego upokorzenia. Często również czuje się osamotnione.

Jak postępować?
W przypadku, kiedy dziecko padnie ofiarą cyberprzemocy, ważne jest udzielenie mu wsparcia psychologicznego, a równocześnie – zadbanie np. o zablokowanie ośmieszających publikacji lub krzywdzących materiałów (w tym celu należy skontaktować się z administratorem serwisu, w którym zostały opublikowane). Wcześniej jednak należy zabezpieczyć dowody – mogą to być, w zależności od sytuacji: zrzuty ekranu, SMS-y z pogróżkami, zapis rozmów z komunikatorów internetowych lub czatowych, obraźliwe maile. Mogą one pomóc w zidentyfikowaniu sprawcy. Jeśli doszło do przestępstwa, należy o sprawie poinformować policję. Podobnie należy postąpić, jeśli sprawca pozostaje nieznany, policja może uzyskać dostęp do billingów telefonicznych lub logów z serwera administratora serwisu pozwalające na zidentyfikowanie go. Wsparcie psychologiczne w przypadkach cyberprzemocy i porad dotyczących rozwiązywania problemów z nią związanych można znaleźć również u konsultantów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży 116111 (www.116111.pl) oraz 800100100 (www.800100100.pl) dla rodziców i nauczycieli.

Należy pamiętać, że cyberprzemoc to nie tylko ofiary, ale również sprawcy, którymi bardzo często są właśnie młodzi internauci. Niezwykle ważna jest więc świadomość możliwych konsekwencji - również prawnych - takich działań oraz podkreślanie wagi poszanowania nie tylko własnej, ale i cudzej prywatności.

Źródło: www.saferinternet.pl/pl/cyberprzemoc