Blog Działu dla Dzieci i Młodzieży Miejskiej Biblioteki Publicznej w Czechowicach-Dziedzicach
czwartek, 18 lutego 2016
W poszukiwaniu przygody
Ferie – mimo braku śniegu – trwają w najlepsze. W
poszukiwaniu przygody – wielu z Was odwiedza bibliotekę. Do tej pory odbyły się
zajęcia plastyczne „Kartka dla Ciebie” oraz turniej gier planszowych. Jak
zwykle nie brakuje dobrej zabawy, uśmiechu i niespodzianek. Sami zobaczcie...
piątek, 12 lutego 2016
Co zagraża dziecku w Internecie?
Dla wielu rodziców dziecko siedzące w domu przed monitorem komputera to gwarancja jego bezpieczeństwa. Nic bardziej mylnego, bo chociaż w tej sytuacji trudno o guza czy podrapane kolana, dziecko może paść ofiarą cyberprzemocy ze strony rówieśników, natknąć się na niewłaściwe i niebezpieczne dla jego psychiki treści internetowe, stać się ofiarą internetowego przestępcy lub po prostu wpaść w uzależnienie, które odbije się na jego zdrowiu i relacjach społecznych.
Rodzice często nie są jednak świadomi, jakie zagrożenia czyhają na ich dzieci, spędzające coraz więcej czasu przed monitorem komputera. Według badań „EU Kids Online” (2010 r., grupa badana: 23420 dzieci w wieku 9-16 lat korzystających z Internetu), 92 proc. dzieci (w skali Europy) korzysta z Internetu przynajmniej raz na tydzień, 57 proc. - zagląda do sieci prawie codziennie.
Z kolei:
- 41 proc. rodziców, których dzieci miały w sieci kontakt ze zdjęciami lub filmami prezentującymi nagich ludzi lub ludzi uprawiających seks, jest przekonana, że ich dzieci nie widziały tego;
- 56 proc. rodziców, których dzieci otrzymały wiadomości zawierające treści seksualne, sądzi, że ich dzieci takich wiadomości nie otrzymywały;
- 61 proc. rodziców, których dzieci spotkały się osobiście z kimś poznanym w Internecie, jest przekonanych, że do takiego spotkania nie doszło.
Dla wielu rodziców naturalną reakcją na wieść o niebezpieczeństwach z jakimi miało kontakt ich dziecko albo w wyniku obawy przed jego uzależnieniem, jest całkowite odcięcie go od komputera. Chcemy przekonać rodziców, że to rozwiązanie wyłącznie na krótką metę – pozbawione dostępu do Internetu w domu, dziecko znajdzie go w szkole lub u swoich znajomych. Lepiej więc nauczyć dziecko właściwego, konstruktywnego podejścia do Internetu, by mogło wykorzystać jego pozytywny potencjał.
Źródło: http://fdn.pl/potencjalne-zagrozenia-dziecka-w-internecie
środa, 10 lutego 2016
Uwaga cyberprzemoc!
Z CYKLU BEZPIECZNY INTERNET:
Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to inaczej przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Cyberprzemoc może dotknąć wszystkich użytkowników Internetu, bez względu na wiek czy poziom umiejętności posługiwania się komputerem. Sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie że są anonimowi, co pobudza i zachęca ich do działania.
Akty cyberprzemocy mogą wyglądać
niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. Chociaż z
perspektywy osoby dorosłej przynajmniej część działań tego typu jest co
najwyżej irytująca, dla dziecka mogą być one osobistą tragedią. Wrzucony
do sieci film dokumentujący np. niezdarne zachowanie dziecka, opatrzony
komentarzami nieznajomych osób, eskalacja złośliwości wobec prób
obrony, obawa, że wszyscy znajomi dziecka już film widzieli, nieudane
próby usunięcia go z sieci, świadomość, że film jest oglądany przez
kolejne osoby – wszystko to może rodzić u dziecka negatywne emocje,
głęboką frustrację, poczucie bezradności, a w skrajnych przypadkach
prowadzić nawet do prób samobójczych.
Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Dziecko w takiej sytuacji żyje w nieustannym poczuciu zagrożenia – obawia się następnych ataków lub reakcji kolejnych osób, które są świadkami jego upokorzenia. Często również czuje się osamotnione.
Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Dziecko w takiej sytuacji żyje w nieustannym poczuciu zagrożenia – obawia się następnych ataków lub reakcji kolejnych osób, które są świadkami jego upokorzenia. Często również czuje się osamotnione.
Jak postępować?
W przypadku, kiedy dziecko padnie ofiarą
cyberprzemocy, ważne jest udzielenie mu wsparcia psychologicznego, a
równocześnie – zadbanie np. o zablokowanie ośmieszających publikacji lub
krzywdzących materiałów (w tym celu należy skontaktować się z
administratorem serwisu, w którym zostały opublikowane). Wcześniej
jednak należy zabezpieczyć dowody – mogą to być, w zależności od
sytuacji: zrzuty ekranu, SMS-y z pogróżkami, zapis rozmów z
komunikatorów internetowych lub czatowych, obraźliwe maile. Mogą one
pomóc w zidentyfikowaniu sprawcy. Jeśli doszło do przestępstwa, należy o
sprawie poinformować policję. Podobnie należy postąpić, jeśli sprawca
pozostaje nieznany, policja może uzyskać dostęp do billingów
telefonicznych lub logów z serwera administratora serwisu pozwalające na
zidentyfikowanie go. Wsparcie psychologiczne w przypadkach
cyberprzemocy i porad dotyczących rozwiązywania problemów z nią
związanych można znaleźć również u konsultantów bezpłatnych telefonów
zaufania dla dzieci i młodzieży 116111 (www.116111.pl) oraz 800100100 (www.800100100.pl) dla rodziców i nauczycieli.
Należy pamiętać, że cyberprzemoc to nie tylko ofiary, ale również sprawcy, którymi bardzo często są właśnie młodzi internauci. Niezwykle ważna jest więc świadomość możliwych konsekwencji - również prawnych - takich działań oraz podkreślanie wagi poszanowania nie tylko własnej, ale i cudzej prywatności.
Należy pamiętać, że cyberprzemoc to nie tylko ofiary, ale również sprawcy, którymi bardzo często są właśnie młodzi internauci. Niezwykle ważna jest więc świadomość możliwych konsekwencji - również prawnych - takich działań oraz podkreślanie wagi poszanowania nie tylko własnej, ale i cudzej prywatności.
Źródło: www.saferinternet.pl/pl/cyberprzemoc
wtorek, 9 lutego 2016
Lepszy internet zależy od Ciebie
„Lepszy internet zależy od Ciebie!” – pod takim hasłem
obchodzony jest dzisiaj Dzień Bezpiecznego Internetu. Nasza biblioteka aktywnie
włącza się w obchody tego wydarzenia. Chcemy podkreślić rolę każdego z
użytkowników w tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego internetu.Internet to
przestrzeń, gdzie można bezpiecznie i pozytywnie spędzać czas. Aby tak się stało
trzeba znać zagrożenia. Organizatorem Dnia Bezpiecznego Internetu w Polsce
jest Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka
Sieć Komputerowa oraz Fundacja Dzieci Niczyje. Partnerem wydarzenia jest firma
Facebook, natomiast Głównym Partnerem DBI jest Fundacja Orange.Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z
inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Jego celem jest zainicjowanie
dyskusji na temat bezpieczeństwa w internecie oraz promocja działań na rzecz
pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież.
Ważne w idei DBI jest też pokazanie aktualnych problemów dotyczących zagrożeń
online, na jakie narażeni są młodzi użytkownicy. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Minister
Cyfryzacji Anna Streżyńska oraz Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.
Źródło: www.saferinternet.pl/pl/dzien-bezpiecznego-internetu
czwartek, 4 lutego 2016
Ferie zimowe w bibliotece!
Zapraszamy WAS serdecznie za zajęcie, które odbędą się w czasie ferii w bibliotecznych Filiach i Oddziale dla Dzieci;) Mamy przygotowanych wiele ciekawych zajęć - każdy znajdzie coś dla siebie. Pamiętajcie, że liczba miejsc jest ograniczona i trzeba się wcześniej zapisać.
Szczegóły na stronie internetowej Biblioteki, wystarczy kliknąć o tutaj:
Piszemy listy...
Kto pisze odręcznie listy, zakleja kopertę, przykleja znaczek i wrzuca go do skrzynki pocztowej? - zapytałyśmy uczestników styczniowych zajęć edukacyjnych, które odbywają się w naszym Oddziale dla Dzieci. Na 183 uczniów tylko trzech podniosło rękę w górę. Przyznacie, że to mało...
Dlatego postanowiłyśmy wziąć duuuużo powietrza w płucach i "odkurzyć" zapominaną dziś sztukę
pisania listów. Uczniowie w trakcie styczniowych i lutowych zajęć bibliotecznych oglądają stare, pisane odręcznie listy oraz
zbiory znaczków pochodzących z prywatnej kolekcji.
Oczywiście nie brakuje ciekawych
historii z listem w tle czyli „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”
J. Tuwima i „O żółwiu, który chciał spać” R. Aliaga i A.
Cimatoribus.
Uczniowie w trakcie zajęć samodzielnie piszą listy
oraz projektują znaczki pocztowe. Wszyscy zgodnie przyznają, że
pisanie jest miłe, ale jeszcze przyjemniejsze ich otrzymywanie
– odklejanie koperty, otwieranie zapisanej kartki i czytanie...
„Odkurzanie” zapomnianej dziś
tradycji pisania listów sprawiło wszystkim wiele radości.
(kap)
Subskrybuj:
Posty (Atom)